Tuesday 14 October 2014

CABARAN 10 : TINGKATKAN KESUBURAN WANITA



“Doktor macam mana caranya untuk cepat dapat anak? Mak mertua saya dah bising tanya bila dia boleh menimang cucu. Stress betul la…” “Dah berapa lama puan kahwin?” “Sudah tiga bulan doktor..”

Terdapat beberapa tips yang boleh dilakukan untuk meningkatkan kesuburan bagi anda yang sudah tidak sabar lagi untuk mendapat anak:

1. Pastikan berat adalah bersesuaian dengan ketinggian anda. 

Pastikan BMI berada dalam linkungan 19 – 24 kg/m2 kerana sekiranya terlalu kurus atau berat badan berlebihan boleh mengurangkan kesuburan anda. Kira BMI anda sekarang.



2. Amalkan gaya hidup yang sihat. Kedua-dua pasangan perlu mengelakkan tabiat merokok atau makan berlebihan dan cuba bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

3. Melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Ini kira buat exercise jugaklah ni. Cubalah posisi berlainan untuk mengelakkan rasa kebosanan.. Tidak ada bukti scientific yang menunjukkan posisi seks tertentu yang akan meningkatkan kadar kehamilan. Contoh Posisi seksual.




4. Perhatikan diet anda. Anda perlu memastikan memakan makanan seimbang. Lebihkan memakan makanan yang berserat, sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna-warni (kuning ,oren atau merah). Pastikan juga anda memakan makanan yang mengandungi protein dan calcium.


5. Pastikan anda memakan vitamin folic acid sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil. Folic acid boleh membantu meningkatkan kesuburan anda dan juga kurangkan risiko kecacatan tulang belakang bayi.

6. Ketahuilah waktu subur anda. Ini bersesuaian bagi wanita yang mempunyai kitaran haid yang teratur. Ketahui waktu subur anda. Untuk meningkatkan peluang untuk mengandung, pasangan digalakkan melakukan hubungan seksual semasa waktu subur. Akan tetapi, ini mungkin akan menyebabkan stress di kalangan pasangan yang mencuba. Oleh itu, doktor selalu menasihatkan pasangan agar melakukan hubungan seks dua ke tiga kali seminggu sahaja.

7. Elakkan atau kurangkan meminum kopi. Cadangan doktor ialah untuk tukar kepada minum air teh , terutamanya green tea yang mengandungi anti-oxidan yang elok untuk meningkatkan kesuburan anda.


8. Sentiasalah ‘keep a positive mind’ dan cuba kurangkan stress harian. Ini boleh dilakukan dengan selalu berzikir dan berdoa kepadaNya agar dikurniakan anak yang sihat, comel dan soleh.




9. Pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat. Persoalannya bilakah perlu berjumpa dengan doktor?

Bagi wanita yang berumur 35 tahun ke bawah bolehlah menunggu sekurang-kurangnya 1 tahun selepas mencuba
Bagi wanita yang berumur 35 -39 tahun boleh menunggu 6 bulan selepas mencuba
Bagi wanita 40 tahun dan ke atas perlu berjumpa doktor secepat mungkin untuk nasihat selanjutnya
Wanita yang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur atau menghidapi masalah perubatan seperti endometriosis atau polycystic ovarian syndrome bolehlah berjumpa dengan doktor untuk berbincang secepat mungkin.

Berikut antara suplemen SHAKLEE yang dicadangkan untuk mengatasi masalah kesuburan .














Berminat mahu mencuba dengan konsultasi secara percuma serta cara pengambila vitamin yang betul ? Anda boleh menghubungi saya melalui :

 ♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 924245]
 ♥ Contact No : 016-4855790
 ♥ Emel : nasriyah984@gmail.com
 ♥ADD MY FB: https://www.facebook.com/Vitaminsuperb

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.**

 Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share 'Sharing Is Caring'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to VITAMIN SUPERB
Designed by UMIESUEstudio 2015